Örebro SK om Besaras kritik: "Har förståelse"

Allsvenskan

Allsvenskan - 2018-09-14 kl 16:04

Artikelbild

Nahir Besara är besviken på Örebro SK över sin uteblivna övergång. Nu svarar sportchefen Magnus Sköldmark.

Nahir Besara, 27, var överens med Al-Khor och trodde att Örebro SK accepterat deras bud.

Men den allsvenska klubben krävde mer betalt av den qatariska klubben och affären fallerade. Stjärnan uttryckte sin besvikelse tidigare i dag.

– Ja, det är jag. Jag var väldigt noga med att jag inte ville åka om ÖSK inte var okej med det bud som fanns. Och väldigt tydlig med att det bud som fanns inte var förhandlingsbart. Jag är besviken, och jag känner mig sviken av ÖSK, säger Besara till Nerikes Allehanda.

I en intervju med Fotbollskanalen bemöter nu sportchefen Magnus Sköldmark kritiken.

– Jag har väl förståelse för att han känner sig besviken över att affären inte gick i lås. Det var någonting som vi jobbade med från dag ett och under dygnen som han befann sig i Qatar. Så ÖSK Fotboll har också i det här känt att vi var besvikna att vi inte lyckades ta det i mål. Och jag har förståelse för att han känner likadant, säger han till sajten.

– Det får naturligtvis stå för honom (de hårda orden). Jag har förståelse för kritiken och att han uttrycker sig så, fortsätter Sköldmark.

ÖSK:s sportchef försöker förklara varför försäljningen av Besara i slutändan sprack.

– Vi försöker alltid i slutdelen maximera spelaraffärer och så också i detta fall. Jag vet att vi har skickat två olika förslag till den här klubben och ett var på den nivån som de ville och ett var något högre. Man vet väldigt sällan vad orsaken är, och det är svårt i efterhand att dra någon riktigt slutsats vad det var som gjorde att affären inte gick i lås. Beror det på att man väljer någon annan spelare? Eller beror det på att ekonomin inte stämde eller någon annan faktor i det hela? Och just i det här fallet tror jag inte att vi kommer att få något svar. Inget är klart förrän allt är påskrivet, både mellan två klubbar och även mellan spelare och klubb, säger han till Fotbollskanalen.

Den allsvenska klubben är väl medvetna om att den uppstådda situationen försvårar förhandlingarna om en eventuell förlängning med Besara - som själv förklarat att hans inställning förändrats om en fortsättning.

– Ja men det tror jag, det är klart att det påverkar. Det är ofrånkomligt, alla beslut eller händelser påverkar i någon mån en framtid. Så är det. Sedan så, tittar vi bara rent sportsligt så är han tillräckligt professionell, han är ett superproffs i hur han agerar och vad han gör, och vi har tio matcher kvar att spela av allsvenskan och vi får en av allsvenskans bästa spelare kvar i ÖSK, det är klart att det betyder något också för vår del, säger Sköldmark till Fotbollskanalen.

Fotbolltransfers.com

[email protected]

Artikelbild