Sverige behövde vinna mot Japan för att sluta på andra plats i sin grupp. Första halvlek var chansfattig, men matchen kom igång efter pausvilan.
Anthony Elanga sköt Sverige till slutspel: "Det är instinkt"
Ludvig Thunman / BILDBYRÅN
DALLAS. Sverige spelade 1-1 mot Japan och är vidare som en av de bästa treorna. Det kan bli Frankrike eller Tyskland i sextondelsfinalen. "Det ska bli en utmaning", säger matchens lirare Anthony Elanga.
Japan tog ledningen efter 56 minuter. Daizen Maeda rullade in bollen efter ett mycket fint anfall.
FT:s nya satsning - lyssna på Transferpodden:
Men det tog enbart sex minuter innan Anthony Elanga kvittade för Sverige och han ville mer.
– Jag skrek bara att vi kan gå för mer. Jag är glad över att vi är vidare, jag visste inte i slutet att vi är vidare och ville fortsätta. Sen sa de till mig att en poäng räcker. Jag tror att de försökte skrika på mig innan att vi bara behöver en poäng. Så klart att jag är glad och nu får vi fokusera på nästa match, säger Elanga i den mixade zonen efter matchen.
Matchen slutade 1-1, trots att Sverige hade bud på ett ledningsmål. Resultatet innebär att en plats i sextondelsfinalen är säkrad - som en av de bästa treorna.
– Jag visste inte, ville bara fortsätta, jag bara fortsatte att springa och jag fick kramp, jag ville inte sluta. Men jag är glad och jag tror att hela laget är det. Vi gjorde en väldigt bra match idag, bättre än Holland-matchen. Vi försvarade väldigt bra idag, men det händer i fotboll att man släpper in mål. Vi kunde ha gjort ännu mer mål, men vi fokuserar på nästa match, säger Elanga.
Elanga, som fick hoppa in i de två första matcherna, tackade för förtroende när han fick starta mot Japan.
Att få representera Sverige i det här mästerskapet är det största som finns.
– Jag är glad att jag får starta, att få representera Sverige i det här mästerskapet är det största som finns. Jag är glad för det och man vill såklart alltid göra skillnaden, men först och främst är jag en lagspelare. Om jag kan hjälpa laget utan boll eller med boll är en bonus. Jag försökte försvara så mycket som jag kunde idag, som sagt har jag kramp och jag står här, men jag är glad över att vi är vidare nu, säger 24-åringen och kommenterar sitt mål:
– Det är instinkt. Jag är glad över att bollen gick in, för målet satte tonen för matchen och vi hade momentum till slutet av matchen och vi kunde skapat fler chanser och gjort mål.
Elanga berättar vad förbundskaptenen Graham Potter tryckte på i pausvilan.
– Han sa bara att vi skulle fortsätta göra det vi gör, försvara bra så vet vi att vi kommer att få möjligheter. Vi har bra spelare där uppe som kan göra skillnaden och jag måste säga att de som kom in gjorde en stor skillnad också. De försvarade jättebra och vi kunde ha gjort ännu mer mål, som sagt måste vi bara ta det positiva från matchen och göra det ännu bättre nästa match, säger yttern.
Just nu är det störst chans att Sverige ställs mot Frankrike, om de vinner sin grupp, eller Tyskland.
– Båda är bra lag, det ska bli en utmaning, alla matcher i VM är bra. Vi är redo för det som kommer, säger Elanga.
Matchens lirare bryr sig inte vilken stad nästa match kommer att spelas i.
Jacob göra en fantastisk match.
– Jag är bara glad över att vara kvar i VM. Det är det bästa mästerskapet. Jag är glad för hela laget också, speciellt att se Jacob (Widell Zetterström) göra en fantastisk match. Han kom in och räddar också väldigt mycket, så jag är glad för hans skull, men också alla som kom in: Ken (Sema), Calle (Carl Starfelt), Danne (Daniel Svensson), allihopa, säger Elanga.

Sverige kommer med största sannolikhet få klara sig utan Isak Hien i nästa match då han utgick skadad i första halvlek.
Han är en viktig spelare för oss.
– Jag har inte sett honom än men det såg inte bra ut, han är en viktig spelare för oss. De som kom in hjälpte väldigt mycket och ni vet vad det betyder, vi är 26 spelare och alla måste vara redo - jag är glad för alla som spelade och jag ska kolla läget med Isak efter detta, avslutar Elanga.

Ninib Staifo
Ludvig Thunman / BILDBYRÅN
Anthony Elanga sköt Sverige till slutspel: "Det är instinkt"
DALLAS. Sverige spelade 1-1 mot Japan och är vidare som en av de bästa treorna. Det kan bli Frankrike eller Tyskland i sextondelsfinalen. "Det ska bli en utmaning", säger matchens lirare Anthony Elanga.
Sverige behövde vinna mot Japan för att sluta på andra plats i sin grupp. Första halvlek var chansfattig, men matchen kom igång efter pausvilan.
Japan tog ledningen efter 56 minuter. Daizen Maeda rullade in bollen efter ett mycket fint anfall.
Men det tog enbart sex minuter innan Anthony Elanga kvittade för Sverige och han ville mer.
– Jag skrek bara att vi kan gå för mer. Jag är glad över att vi är vidare, jag visste inte i slutet att vi är vidare och ville fortsätta. Sen sa de till mig att en poäng räcker. Jag tror att de försökte skrika på mig innan att vi bara behöver en poäng. Så klart att jag är glad och nu får vi fokusera på nästa match, säger Elanga i den mixade zonen efter matchen.
Matchen slutade 1-1, trots att Sverige hade bud på ett ledningsmål. Resultatet innebär att en plats i sextondelsfinalen är säkrad - som en av de bästa treorna.
– Jag visste inte, ville bara fortsätta, jag bara fortsatte att springa och jag fick kramp, jag ville inte sluta. Men jag är glad och jag tror att hela laget är det. Vi gjorde en väldigt bra match idag, bättre än Holland-matchen. Vi försvarade väldigt bra idag, men det händer i fotboll att man släpper in mål. Vi kunde ha gjort ännu mer mål, men vi fokuserar på nästa match, säger Elanga.
Elanga, som fick hoppa in i de två första matcherna, tackade för förtroende när han fick starta mot Japan.
Att få representera Sverige i det här mästerskapet är det största som finns.
– Jag är glad att jag får starta, att få representera Sverige i det här mästerskapet är det största som finns. Jag är glad för det och man vill såklart alltid göra skillnaden, men först och främst är jag en lagspelare. Om jag kan hjälpa laget utan boll eller med boll är en bonus. Jag försökte försvara så mycket som jag kunde idag, som sagt har jag kramp och jag står här, men jag är glad över att vi är vidare nu, säger 24-åringen och kommenterar sitt mål:
– Det är instinkt. Jag är glad över att bollen gick in, för målet satte tonen för matchen och vi hade momentum till slutet av matchen och vi kunde skapat fler chanser och gjort mål.
Elanga berättar vad förbundskaptenen Graham Potter tryckte på i pausvilan.
– Han sa bara att vi skulle fortsätta göra det vi gör, försvara bra så vet vi att vi kommer att få möjligheter. Vi har bra spelare där uppe som kan göra skillnaden och jag måste säga att de som kom in gjorde en stor skillnad också. De försvarade jättebra och vi kunde ha gjort ännu mer mål, som sagt måste vi bara ta det positiva från matchen och göra det ännu bättre nästa match, säger yttern.
Just nu är det störst chans att Sverige ställs mot Frankrike, om de vinner sin grupp, eller Tyskland.
– Båda är bra lag, det ska bli en utmaning, alla matcher i VM är bra. Vi är redo för det som kommer, säger Elanga.
Matchens lirare bryr sig inte vilken stad nästa match kommer att spelas i.
Jacob göra en fantastisk match.
– Jag är bara glad över att vara kvar i VM. Det är det bästa mästerskapet. Jag är glad för hela laget också, speciellt att se Jacob (Widell Zetterström) göra en fantastisk match. Han kom in och räddar också väldigt mycket, så jag är glad för hans skull, men också alla som kom in: Ken (Sema), Calle (Carl Starfelt), Danne (Daniel Svensson), allihopa, säger Elanga.

Sverige kommer med största sannolikhet få klara sig utan Isak Hien i nästa match då han utgick skadad i första halvlek.
Han är en viktig spelare för oss.
– Jag har inte sett honom än men det såg inte bra ut, han är en viktig spelare för oss. De som kom in hjälpte väldigt mycket och ni vet vad det betyder, vi är 26 spelare och alla måste vara redo - jag är glad för alla som spelade och jag ska kolla läget med Isak efter detta, avslutar Elanga.

Ninib Staifo
