Allan Kuhn slår tillbaka: "Oärligt med sådan här kritik"

Allsvenskan

Allsvenskan - 2017-01-07 kl 16:22

Artikelbild

Malmös tidigare tränare Allan Kuhn är trött på kritiken från spelarna och ger nu svar på tal.

Det är efter dagens känga från Pa Konate som Allan Kuhn, som fick sparken av Malmö FF trots SM-guld, bryter tystnaden om kritiken.

– Jag är djupt oenig och jag är överraskad över några av sakerna som sagts. Jag har inte sagt något förrän nu, men känner att det är dags för att sätta stopp för det. För jag har tröttnat på alla oriktigheter som kommit fram. Självklart har jag klart för mig vad jag gör som tränare och det har jag vetat hela tiden. Det förde oss till svenska mästare och det är jag enormt stolt över, säger Kuhn till danska BT.

Allan Kuhn, som bara gjorde en säsong i MFF, utvecklar vad han menar.

– När Pa Konate säger att han inte visste vad han skulle göra på planen. Alla som spelar i ett fotbollslag vet att tränare är olika. Vissa berättar inte alla detaljer, allt man ska göra med bollen. Och några spelare säger man mer till än andra. Jag tycker att både Pa Konate och Franz Brorsson fungerade riktigt bra när de spelade och man kan undra varför Pa Konate nu uttalar sig kritiskt när han förra året rosade mig som tränare. Vi var det lag som gjorde flest mål och släppte in minst så självklart har vi haft ett sätt att spela på, pressa och försvara oss. Man är bara olika som tränare. Jag anser att det är oärligt att det kommer sådan här kritik i kölvattnet av en säsong, säger han till BT.

– Men jag förhåller mig till att jag bland annat blev uppringd av Markus Rosenberg som sa att varken han eller andra i truppen hade något med min avskedning att göra. Det säger mycket, tycker jag. Även Vidar Örn Kjartansson har talat gott om mig. Jag accepterar att jag blev sparkad och att svensk media letar efter kritiska uttalanden om mig, men nu har jag tröttnat på att hela tiden bli uppringd och att min familj ska behöva läsa det här, fortsätter Kuhn.

Kuhn är fortsatt utan jobb och förklarar att han är öppen för det mesta. Han betonar dock att han enbart är intresserad av jobb som huvudtränare.

Fotbolltransfers.com

[email protected]